One more day to go at the first week of school

När man hör hur amerikanerna uttalar franska varannan dag som märker jag själv ibland att när jag frågar vad ett ord betyder och säger det på franska så kommer den där fransk amerikansk accenten! Idag på träningen så hade vi recovery run och vi sprang till Walmart, dock så vände vi framför byggnaden så det blev ingen shopping! ;) Det har varit sånt härligt väder i tisdags och Onsdags och enligt väderleksrapporten skulle det vara detsamma idag men icke då, och jag som första gången denna veckan inte tog med mig långa byxor! Imorgon är det fredag, och då ska jag hålla ett tal i speech om MIG på minst två minuter max 3,och det är faktiskt väldigt kort tid, tror det eller ej, särskilt om man har övat in något men det går väl bra antar jag! ;) Marisa har tappar rösten, har jag berättat det? Jag har foods imorgon och vi ska inte bara får göra sushi denna terminen utan även egen glass!! Me, gusta! Ikväll så ska jag och Katie kolla på ett avsnitt av the lying game, så bra, samma författare som till Pretty Little Liars och sedan så ska jag väl öva lite mer på mitt speech, kanske kolla lite på Glee och maybe läsa i min bok, The great Gasby som har Biopremiär i maj, så får skynda på nu, jag menar, den är ju hela 116 sidor!

Hörde ni om skottlossningen i Kalifornien? På min skola så är säkerheten mycket strängare nu. Det finns lappar på alla dörrar som vi alltid brukade kunna gå in igenom förut att vi bara kan använda huvudingången och det står alltid någon och vaktar dörren och på morgonen och när skolan är slut så står skolans polis där. Dock så är det hemska att det inte är så svårt att smuggla in något vapen och någon verkligen skulle vilja. Det är debatter på nyheterna hela tiden om man ska förbjuda det eller inte. Många som jag känner tycker nej, för att de onda kan alltid få ett vapen på något sätt vilket de har rätt i men om man förbjuder vapen är det ju enklare att se om någon som inte ska ha det har det och dessutom är jag inte säker på om att killen som sköt idag i Kalifornien hade varit able to do that eftersom många gånger kan sådana händelser som folk gör i hast, för att de känner för det då. Dessutom tycker jag att man borde se på andra länder som i Sverige där det är vapen förbud, där är det mycket färre skottdraman så det borde ju finnas ett sammanhang där.


Kommentarer
Postat av: Josse-se-se-fine

Fortsätt kolla på glee snygging! ;)<3

Svar: will do heting! ;) <3
Jenny Biesèrt

2013-01-11 @ 21:24:21
Postat av: Mr Linus

Men man får ju ha vapen i Sverige, så det är inget förbud;) men kolla inte på glee!!!!!😉

Svar: ja men man måste ha tillstånd, vem som helst får ju lixom inte gå och köpa och i SVerige är jag aldrig med om att jag springer förbi en reklam skylt "Guns sale" utanför en affär! ;) haha, Glee blir faktiskt bättre ju mer man kollar, men kan ej slå 24 ;)
Jenny Biesèrt

2013-01-15 @ 19:07:26
Postat av: Mr Linus

Nää iof;) nej nej nej, men 24 äger:) blir sugen på att kolla igenom alla säsonger igen.....

Svar: sommarprojekt! :D
Jenny Biesèrt

2013-01-16 @ 22:12:17
Postat av: Lisa Andersson

Du har fel, amerikanarna måste ha tillstånd och bakgrundskontroll för att kunna bära vapen plus finger avtryck tas. Går du in i en affär för att handla ett vapen gör affären en bakgrundskontroll också, och du får inte ditt vapen förän detta är klart. Detta tar ett par veckor. Kriminella och galningar får precis som i Sverige tag i olika vapen på andra sätt. Tycker man läser varenda vecka om Skjutningar eller knivmord i Sverige.

De har skyltar med "vapen till salu" i Sverige med, har du varit i en jaktaffär? ;-)

Svar: Jag vet att de måste gå igenom tillstånd för att få vapen men grejen är att nästan vem som helst kan köpa ett vapen så länge de inte ha gjort något brotsligt förut. Liksom min kompis som bara var sjutton köpte ett vapen när ¨han fyllde 18, varför då, jo för han ville kunna skydda sig. för att kunna köpa vapen I sverige måste man ha en anledning och inte en annledning som att kunna skydda sig för folk och på så vis påverkar det säkerheten. :)
Jenny Biesèrt

2013-07-10 @ 03:02:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0