Denver stock show, biggest in America!

Igår så tog min AFS kontaktperson och hennes man med mig till Denver för att gå och kolla på Denver Stock Show, Rodeo! Det var såååå fint väder, känns inte som januari kan jag säga utan snarare som sen april tidigt maj och det var sisådär 13 grader med solksken så kände mycket varmare! Roligt det där, i måndags så var det som varmast -11 och nu är det plus så mkt istället och på onsdag ska det bli 16 grader!!! Gick upp vid sju för att hinna träna innan Denver och då var det noll gradigt men allt efter som solen gick upp blev det varmare och varmare.

 

När vi först kom dit så tittade vi på en preview av vad the wild west shoe hade att bjuda på. De gjorde saker med lasson och andledningen till att piskorna låter så högt är inte för att de nuddar något utan för att de förflyttar sig snabbare än ljudets hastighet så det gör rejält ont att bli träffad av de piskorna vilket han berättade att han hade gjort på läppen, AJ! Sedan åt vi lunch och vad passar inte bättre än BBQ så vi alla tog en pulled pork sandwich, du måste ha varit i USA för att veta vad det är! De sålde också turkey leg, vilket ser ut som kycklingklubbor men fyra gånger större! Sedan gick vi runt och kollade på alla kor och de var så fluffiga. De blir bedömda och sedan auktionerar man ut dem så de måste se bra ut. Christine, min kontakperson kände på en kos fluffiga päls och ägaren bara ”Don’t touch her!!! Gosh!!” haha Förra året så såldes dock den dyraste kon för över 100 000 dollar vilket är ca 700 000kr! Det är på grund av bra avel! Vi kollade också på lite får och de har så långa öron!!! Haha och anledningen till maskerna är för att de inte ska äta sågspån och sätta i halsen. Efter att ha kollat på lite djur gick vi och kollade på ungdoms hopptävling, ettan, tvåan och trean var samma person men med olika hästar, faktum är att hon ställde upp med fem hästar! Innan rodeon fick jag träffa CSU’s maskot, Ram (CSU är ett College i Fort Collins som är det största i Colorado). Rodeon var så fantastiskt cool!! SÅ mycket bättre än vad jag kunde föreställa mig och de där två timmarna kändes inte som två! Jag har filmat lite fårn olika events men det lägger jag upp någon annan dag! De hade till och med ”Bli jagad av en tjur” skillnaden här i USA är dock att man inte dödar tjuren som man gör i Spanien, faktum är att folk tror att djuren blir illa behandlade på Rodeos men så är inte fallet, faktum är att avslutnigen handlade just om det! Raden som jag satt i vann T-shirts, så nu har jag en Rodeo, stock show, Denver t-shirt!

 

Innan vi åkte hem så tittade vi lite på Dog PUll, hundar som drog vikter på en vagn och en hund, den som vann vägde mindre är 20 pound (mindre än 10 kg) och drog 800pound, sedan gick vi så vi såg inte mer. En schnauzer kom två och det var en riktig fighter och när vagnen inte rörde sig så ställde den sig på två ben och ylade! Fick mig att tänka på Stella <3 <3 <3 <3 Andra hundar, när det blev för mycket stod de bara stilla och vägrade att röra på sig! Haha så sött. Innan vi åkte hem så åkte vi förbi stadshuset och juldekorationerna är alltid kvar till efter rodeon så vi åkte förbi och tittade på det. Vi stannade på en western restaurang på vägen hem och åt, man kunde beställa allt från Frukost, lunch och middag! Kom hem lite innan halv 11 så hade varit borta hela dagen men det var så kul och jag har verkligen en bra kontakperson och hon och hennes man är sååååå snälla!!!!!! Nästa vecka ska jag på rodeon igen fast då med de andra AFS studenterna och det ser jag mycket fram emot!

 

Långt inlägg = många bilder!

 


Kommentarer
Postat av: Josse-se-se-fine

Wow tänk om dom hade så mycke belysning i Ljungby på julen! Hade varit asnajs!!! :D

Svar: haha, let's do thar next christmas! var vet jag inte än med det får vi lista ut och let's go with pink! ;)
Jenny Biesèrt

2013-01-21 @ 16:22:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0