AFS


Det enda som jag har sagt om AFS förut är att det är organisationen som jag åker med. Därför tänker jag berätta varför jag valde att åka med den.

 

När jag skulle ansöka valde vi mellan AFS och YFU. Anledningen till att vi endast valde mellan dessa var för de var både gamla och när min storasyster åkte ut tog mamma kontakt med konsumentverkat och fick höra att dessa två var de seriösaste. Min storasyster som var iväg för knappt fem år sedan åkte med AFS men min kusin som var borta förra året åkte med YFU och båda två var väldigt nöjda med sitt år. Att det i slutändan blev AFS beror till stor del på att YFU ville att man skulle ta emot en utbytesstudent själv nu eller senare, något mina föräldrar inte kan. Det var den största anledningen men en annan anledning var att vi har en AFS represetant i min stad som vi känner väl och det är ju alltid bra. YFU var hela tiden väldigt trevliga men de placerar utbytesstudenter framförallt i mellan/Norra USA. En av de många anledningarna till att jag åker ut är att få friidrotta och springa på High School och löpningen ska vara bättre längre ner troligen beroende på att man inte har samma träningsmöjligheter när det finns snö… Dessutom ville jag ha en litet varmare klimat än i Sverige ;)

 

AFS svarar alltid snabbt på mail, senast tog det bara tio minuter ;) haha

Eftersom jag var den som först skickade in min ansökan till AFS var det min de först skickade ut till AFS USA första november, (det är först då som de skickar ut dem, vet inte om det gäller alla organisationer men troligen). Om man åker med AFS byter man alltså inte organisation väl i USA.

Med AFS får man även välja flygplats att landa på. Beroende på vilken flygplats man landar på kan man komma till olika stater. Valen är:

 

Seattle (SEA):                 Houston (IAH):        Chicago (ORD):       Los Angeles (LAX):
Alaska                              Arkansas                    Illinois                        Arizona
Idaho                                Kansas                       Indiana                      California
Montana                           Louisiana                     Iowa                          Colorado
Oregon                             Oklahoma                   Michigan                     Hawaii
Utah                                  Texas                        Minnesota                   Nevada
Washington                                                        Missouri                      New Mexico
Wyoming                                                           Nebraska
                                                                        North Dakota
                                                                        SouthDakota                                                              
                                                                        Wisconsin

New York City (NYC):
Alabama
Connecticut
Delaware
District of Columbia
Florida
Georgia
Kentucky
Maine
Maryland
Massachusetts
Mississippi
New Hampshire
New Jersey
New York
North Carolina
Ohio
Pennsylvania
Rhode Island
South Carolina
Tennessee
Virginia
West Virginia


Jag har valt att landa på Los Angeles (Lax) : och har fått veta att värdfamilj letas till mig i västra USA så man kan nog räkna bort Hawaii och New Mexico i alla fall, fyra stater återstår och vilken kommer det att bli? ;)


                          HJÄLP!


Kommentarer
Postat av: Emelie - Utbytesstudent USA 12/13

Sv: Klart jag länkar!! Kram!

2012-01-22 @ 21:14:59
URL: http://breakawayusa.blogg.se/
Postat av: » KAROLINA - USA 12/13

sv: Åh, niiiiiice! Länkar tillbaka såklart! :)

2012-01-22 @ 22:08:47
URL: http://everylastminute.blogg.se/
Postat av: Sara

Hej! Klart att jag länkar!! :D Tagga USA!!

Kraam!

2012-01-22 @ 22:11:34
URL: http://sarahusa.blogg.se/
Postat av: Maja

Såklart! Länka dig direkt! :D

2012-01-23 @ 09:43:02
URL: http://majausa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0